tirsdag 7. november 2017

Helt sjef på Skorovas Gruber

Stia fra Skjellbreia til Skorovatn.....finnes ikke... Men det er nesten forståelig, for terrenget i dette området er kupert og flere titalls dype sprekker splitter landskapet.
Vi brakk opp de vel 30 km og satte camp like før fjellet Litlblåmuren. Neste morgen sto vi opp grytidlig og ga oss i vei over Mettiskardet i en halvmeter snø. Etter nesten 10 timer og 16 kilometer opp-ned-opp-ned, var det utrolig digg å komme frem til Skorovatn! For første gang "ever" har vi gått bikkja i senk og måtte faktisk ta kløven hans de siste par kilometrene. Det er tungt med kløv i nysnø, i berg- og dalbaneland, bare spør Obelix..

Vi har fått en skikkelig hyggelig invitasjon nettopp her, den gode kollegaen og sjefen til Anders har tatt turen for å vise oss rundt og møte oss på tur:-) Jon Kåre er nemlig født og oppvokst på Skorovatn! Utrustet med flagg i sekken gikk han oss i møte oppe på fjellet, før vi sammen satte kursen ned mot den gamle trehusbebyggelsen med hodelyktene på.

Historie er gøy og Jon Kåre kjenner nok til Skorovatn bedre enn de fleste, særlig fra tida da det var gruvedrift her oppe. Skorovas Gruber ble stiftet i 1915, men på grunn av 1. og 2. verdenskrig, klarte en ikke å få i gang driften før i 1952. Malmen ble hentet ut og sendt videre vestover til Kongsmoen, via Nord-Europas lengste taubane på denne tiden, hele 45 km lang! Taubanen hadde 169 master og 600 kibber (lastekasser), som hver hadde en nyttelast på 800 kg.

I starten hentet en ut svovelkis, som ble brukt til fremstilling av svoveldioksid og svovelsyre. Lønnsomheten i utvinning av svovelkis forsvant gradvis og en la derfor om driften til å kunne hente ut kobber og andre mineraler. Etter flere år med usikkerhet og dårlige driftsresultater, ble driften stoppet helt i 1984. Når gruven var i full drift, hadde Skorovatn over 600 fastboende og det ble til og med arrangert NM på ski her i 1967. Siden gruven var det eneste som fantes av arbeidsplasser på Skorovatn, så har fraflytting ført til at det i dag bare er 19 fastboende igjen.

Det har vært et par supre dager på Skorovatn! Og selv om Jon Kåre knuste oss i yatzy, så takker vi så mye for en hyggelig og minnerik tur!

På vei fra Skjellbreia bugner det av sopp i skauen, ferdig frosset på stilk går de kjapt å plukke og rense

Én dag her ville gitt minst 100 kilo sopp!

En av Ågardselvas mange kulper
- Se jettegryta oppe til høyre

Dagens fangst forvelles i panna i forteltet. Kombinert med litt Carolina Reaper-chilli som vi fikk av Jon Vegar i Skjækerfjella, hever dette smaken på tørrmaten betraktelig..

På vei opp mot Mettiskardet

De aller fleste vannene i området ligger på tvers av retningen vår, men pent er det og trolig fiskerikt

Det er gøy å møte Jon Kåre igjen, som disker opp med intet mindre enn reinsdyrsmedaljonger og masse godt tilbehør ved ankomst:-)

Bikkja er padde flat etter dagens økt. Da er det godt å få smurt opp potene og få komme inn i varmen:-)

Det er idyllisk i Skorovatn og vi har blitt innlosjert i denne funksjonærboligen...

...som har flott utsikt til kapellet...

...og store deler av trehusbebyggelsen rundt. Husene var i gruveselskapets eie frem til avviklingen i 1984 og var tradisjonelt malt i gult, rødt, blått, grønt eller grått.

Vi får full omvisning av Jon Kåre...

...som har masser av historier fra han vokste opp her;-)

En av de gamle inngangene til (de nedre) siloene, som ligger skjult i berget her

Det mekaniske verkstedet inneholdt alt av maskiner og utstyr i sine glansdager. Taubanen opp til toppen av gruva hadde bunnstasjon i samme bygning.

En annen taubane gikk herfra og hele 45 km ut til Kongsmoen. 800 kilo med malm ble fraktet i en kibb hvert 58. sekund! På Kongsmoen sto lasteskipene og lesset.
(Det gamle bilverkstedet ligger til høyre).

En av de to gjenstående mastene til taubanen, med en kibb hengende under kabelen

I den lokale butikken er det utstilt svovelkis og utenfor står kibb nummer 108 plassert

Skorovas Gruber (taubanen til toppen av gruva er innkapslet) Foto: NTB/Scanpix

Utsikt over Skorovatn

Jon Kåre har med en hyggelig (og sjukt god) hilsen fra Anders sine kolleger i Erichsen & Horgen;-)
Vi fikk i oss hele greia! Uten hjelp..

#vannimunn

Planlegging av den videre ruta. Vi er heldige og får kontakt med Nordlandsporten, hvor vi henter neste pakke. Nord-Norge står straks for tur!

Vi er klare for avreise. Takk for et skikkelig trivelig opphold på Skorovatn, Jon Kåre! Vi sees på kontoret:-)

Litt historisk påfyll for de interesserte. Bildene er utdrag fra boka Alle tiders Skorovas (trykk på bildene for bedre oppløsning).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar