torsdag 22. mars 2018

Ofotbanen til Narvik, cruxet er naila

Vi er på plass i Narvik og er nok litt stolte av oss selv, for kun å ha holdt oss på norsk side av grensa fra Sulitjelma og hit..holymoly!

At vi i det hele tatt bega oss ut på dette er mye takket være alle tipsene vi fikk av Torhild Lamo og Carl Nordberg, når vi var i Trofors tidligere. Torhild og Carl jobber ved hhv Miljøvernavdelingen ved Fylkesmannen i Nordland og Statens Naturoppsyn. De har blant annet gått Nordland på langs tidligere og tok seg tida til å vise oss en del bilder og rutevalg på kartet. Sånt setter vi pris på!

Litt flaks har vi nok også hatt med tanke på det harde føre og med det den minimale skredfaren som har vært. Stegjernene har vist seg å være helt avgjørende for å klare alle fjellovergangene med all oppakningen. Det har vært isete og kaldt, noe som har gitt oss numne hender i flere uker! Men for en hinsides rå landsdel dette er. "Har du orden på utstyret og fjellvettet i behold, anbefaler vi denne delen av Norge på det kaldeste!

Etter den siste fjellovergangen til Bjørnfjell stasjon, rakk vi den historiske Ofotbanen med 20 minutters margin. Vel fremme i Narvik fikk vi nok kapret det siste hotellrommet i byen, denne lørdagen: Det viste seg nemlig å være avslutningshelga for selveste Vinterfestuka, hvor alle kler seg ut som Rallarer og snur byen opp-ned på hue!

Med de tunge pulkene på slep, satt vi av 36 dagsmarsjer på etappen fra Sulitjelma til Narvik. Vi endte med å bruke 31, men tok i tillegg 7 hviledager underveis. Med behov for 38 dagers mat, passet det derfor helt perfekt å hente forsyninger ved Sørfjorden.


Siste biten over mot Katterat, før vi skal gå over Bjørnfjell
3 km før Bjørnfjell stasjon har det tetta seg til og det snør! Vel fremme ved delmålet etter nesten 5 uker med klarvær siden Sulis. Griseflax!



Luftgitaren må frem når vi endelig er ferdig med den vanskeligste delen av turen. Digg!!

Utsikt fra togvinduet: Hålogalandsbrua er snart klar for å åpnes, da blir den Norges nest lengste hengebru (etter Hardangerbrua) med sine 1145 meter mellom tårnene!

På Quality med danseplass til resupplering..

..og helt ok utsikt fra hotellrommet

Lista over campene våre forteller at det blei mange netter- og flyttedager på rad med adresse: Telt. Nordlyset begynner å sette fart.. Camp nummer 200 satte vi på platået i Hellmobotn, hvor Norge er på sitt smaleste! Dusjing driver vi ikke med.. Trykk her for å se hele Camplista.
Håhåhåhå..!

Desserten består av brunostis, med rørte tyttebær og revet fløtemysost. Hør ALLE iskremmakere: Dette er sjukt godt! Takk til kokken!

740 km til Nordkapp, som blir omtrent halvveis på ruta vår til Vardø:)

Restaurant «Linken» på toppen av Quality kan sakene sine: 6 perfekte retter på rekke og rad, med tilhørende vin! Afterskien sin det:-) Terningkast 36: Maxiyatzy!


Ikke hver dag en får spørsmål fra kelner:

-Kokken lurer på: «Er dere sultne eller Veldig sultne» Haha, gjett en gang hva svaret ble..


«Kraftkar» flamberes med sukkerlake! Yummy!!

Dessertvin og kake..no words..

Klare til avreise fra Narvik. Enda godt det har kommet litt snø også i byen.

Ofotbanen er bare helt rå. Åpnet i 1902 på grunn av utvinning av jernmalm på svensk side. Men nok et eksempel på hvordan gruvedrift har påvirket utviklingen av landet vårt.

Banen går helt fra Narvik ved kysten av Norge, til Luleå ved kysten av Sverige. Dette ga næringen fleksibilitet i forhold til utskipning til kontinentet.

Men hvem kom på å etablere en togbane i dette terrenget?

Det ligger flere «Vokterboliger» langs linja

«Gamlebrua» Rombaksbrua kan skimtes midt i bilde. Når den massive Hålogalandsbrua blir tatt i bruk, vil kjøretiden fra Narvik til Bjerkvik bli hele 18 km kortere.

Tilbake hvor vi slapp: vi har én hel sammenhengende strek, med oppakning, fra Lindesnes og hit...YES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar